Videoplatformu ceskyflorbal.tv hned na začátku sezony rozšířil obsah z mládežnických a nižších soutěží, které jsou z valné většiny produkovány speciálními automatickými kamerami. Úvodní týdny byly pro fanoušky v rámci testování provozu zbrusu nové technologie zdarma. Před začátkem víkendu byl dle plánu spuštěn prodej předplatného na sledování soutěží, ze kterých by bez přispění umělé inteligence většina přenosů vůbec nevznikla.
Nová AI technologie už za první měsíc přinesla na platformu ceskyflorbal.tv více než dvě stovky přenosů ze širokého portfolia soutěží a aktuálně je možné sledovat zápasy z více než dvaceti hal po celé České republice. Už nyní navíc probíhají instalace na dalších pěti sportovištích a ve více než čtrnácti halách se o umístění AI kamer jedná. "Cílem tohoto projektu je přinášet fanouškům živé přenosy, které v minulých sezonách nebyly k dispozici. Z testovacího období máme dobrý pocit, podařilo se vysílat zápasy od mladších žáků, přes elitní juniorské soutěže až po nejnižší regionální ligy. Celkem už je nyní jisté, že během sezony bude možné sledovat více než tisíc utkání," komentuje prezident Českého florbalu Daniel Novák.
Již od začátku bylo prezentováno, že vysílání produkované moderní AI technologií bude umístěno, podobně jako elitní florbal, za placenou branou. "Partnerství se společností Perinvest Media bylo od počátku postaveno tak, že bude investicí do instalace kamer a provozu systému. Současně však bylo domluveno, že po testovacím období bude vysílání zpoplatněno, jak je tomu běžné u těchto projektů v zahraničí nebo v českém prostředí u hokejových utkání. Část financí pak půjde také přímo do klubů," vysvětluje Novák.
Samotný projekt s sebou přináší celou řadu dalších pozitiv. "Jedná se o novinku, která výrazně rozšiřuje dostupnost florbalu. Především pro rodiče se jedná o skvělou možnost, jak sledovat zápasy svých dětí, na které se nemohou osobně dostavit. Zároveň tímto mají možnost sledovat své oblíbené celky fanoušci týmů z nižších soutěží. Pro oddíly i hráče navíc vzniká skvělá možnost využívat obsah ke komunikaci nebo analýze vlastního výkonu," popisuje Roman Urbář, ředitel marketingu a komunikace Českého florbalu.
Ten zároveň připomíná další výhodu, kterou celky díky instalaci automatických kamer získají. "Každý oddíl dostane k dispozici týmový účet pro sledování a možnost práce s tréninky a jejich analytikou v případě, že na jeho domácí hale je AI kamera nainstalována. Konkrétní nastavení s oddíly řeší napřímo společnost Perinvest Media. Týmy mohou tak využít analytického nástroje pro vyhodnocení utkání či tréninků, které si mohou manuálně dle předem daných pravidel sami nahrávat skrze jednoduchou produkční aplikaci od společnosti Sportway," říká Urbář.
Instalace do hal probíhá již několik měsíců, aktuální stav si pochvaluje i Matúš Bubeník, CEO společnosti Perinvest Media, která je na českém trhu partnerem švédské firmy Sportway vlastníka idey AI kamer. "V současnosti má svou vlastní kameru přes dvacet hal v Česku a každý týden přibývají nové. Testovací týdny ukázaly velký potenciál, který ve florbalu je i mimo trojici elitních soutěží. Celému projektu velmi věříme a chceme florbalu co nejvíce pomoci. Aktuálně jsme do provozu investovali několik milionů korun. Jsem přesvědčený, že si vysílání najde v rámci florbalové komunity své pravidelné fanoušky, kteří ocení nejen produkci dosud nedostupných přenosů, ale také naši snahu o další inovaci prostředí jednoho z nejpopulárnějších sportů v Česku."
Pro sledování přenosů z mládežnických a neelitních soutěží bude od nadcházejícího víkendu možnost zakoupit tři druhy předplatného - roční stojí 1190 Kč, měsíční 169 Kč a víkendové 89 Kč. Jeho zakoupením dostanete možnost sledovat duely z mládežnických soutěží od CE ligy juniorů po turnaje mladších žáků a žákyň a klání dospělých od Národní ligy a 1. ligy žen až po nejnižší regionální soutěže. Zakoupením předplatného můžete přímo podpořit svůj oblíbený oddíl, kdy v případě vybrání oblíbeného oddílu 10 % poputuje přímo do oddílu jako podpora, přestože náklady s projektem oddílům nevznikají.
Pokud máte již zakoupené předplatné pro sledování elitních soutěží, tak pro přístup na neelitní duely vám neplatí. "Tohle téma řešíme, ale přestože se nakonec podařilo domluvit s oběma švédskými partnery vysílání na jedné platformě, jedná se o naprosto odlišné projekty včetně dělení příjmů, a tedy i obsahově o dvě odlišné předplatné. U elitních utkání jsou producenty utkání většinově oddíly a Český florbal, u mládežnických a nižších soutěží výraznou většinu utkání napřímo investuje a produkuje Perinvest Media. Pro oba projekty bylo od počátku plánováno odlišné předplatné, samozřejmě s přechodem na jednu platformu pro vysílání bylo tohle velké téma, ale po dohodě s partnery nabídneme nyní dva různé druhy předplatného dle typu obsahu. Do budoucna chceme toto téma za ČF řešit," objasňuje Urbář.
Vzhledem k nastavení a pravidlům platformy je počet přístupů stejný jako u elitního florbalu. Fanoušci tedy mohou po připojení k internetu (domácnost, kancelář, hala...), sledovat na jedné Wi-Fi na maximálně čtyřech zařízeních.
Aktuální seznam hal s instalovanou kamerou
SH Sport point Brno
UNYP ARENA Praha
MSH Mladá Boleslav
ČPP Arena Ostrava
SH Čajkarena Olomouc
SH ZŠ Dobiášova Liberec
SH Česká Lípa
Slavie Plzeň
SH Milevsko
MSH Havířov
SH Tuřany
SH Bios Kladno
Area D Plzeň
SK Kadaň
Multifunkční MMSH Skuteč
SH ZŠ a MŠ Kukleny Hradec Králové
Sluneta Ústí nad Labem
SH TJ Turnov
SC Dubina Ostrava
TJ Sokol Vinohrady (Praha)
SH Chemik Lovosice
SH SPORTaS u Koldomu Litvínov
SH ZŠ Nehvizdy
Aktuální pokrytí mládežnických soutěží
CE liga juniorů: 66,7 %
1. liga juniorek: 61,5 %
1. liga juniorů, sk. A: 44,4 %
1. liga juniorů, sk. B: 33,3 %
1. liga dorostenců, sk A: 53,3 %
1. liga dorostenců, sk B: 45,6 %
1. liga dorostenců, sk C: 13,3 %
1. liga dorostenců, sk D: 40 %
1. liga dorostenek, sk 2: 44,4 %
1. liga dorostenek, sk 3: 33,3 %
1. liga dorostenek, sk 4: 11,1 %
1. liga dorostenek, sk 5: 11,1 %
1. liga dorostenek, sk 6: 16,7 %
1. liga dorostenek, sk 7: 50 %
Aktuální pokrytí neelitních CE soutěží mužů a žen
Národní liga - skupina západ: 25 %
Národní liga - skupina východ: 8,3%
1. liga žen - skupina západ: 57 %
1. liga žen - skupina východ: 10 %
Divize - sk. A: 25 %
Divize - sk. B: 16,7 %
Divize - sk. C: 33,3 %
Divize - sk. D: 8,3 %
Divize - sk. E: 0 %