{{flash.get().title}}

{{flash.get().body}}

Obrázek

DOPORUČENÍ PRO SPORTOVCE PO PRODĚLÁNÍ NEMOCI COVID-19

Obrázek ke článku
26. 11. 2020

Pandemie infekčního koronavirového onemocnění SARS-CoV-2, známého pod názvem COVID-19, zasáhlo populaci napříč celým světem ve všech věkových i zájmových skupinách. Sportovce tedy nevyjímaje. Český florbal ve spolupráci s Českou společností tělovýchovného lékařství a nutriční specialistkou Mgr. Zuzanou Pavelkovou Šafářovou předkládá florbalové veřejností několik tipů a rad, jak postupovat při návratu ke sportovní činnosti po prodělání nemoci. 

U většiny lidí má průběh nemoci bezpříznakový nebo jen mírný charakter. Pro takové jedince bývá i návrat k normálnímu životu poměrně snadný a mnohdy po pár dnech nepociťují, že nějakou chorobu vlastně prodělali. Jsou však tací, a není výjimkou, že i z řady sportovců, u nichž je příznak tohoto onemocnění náročnější. Abychom se pokusili vážnějšímu průběhu předejít, je důležité dodržovat pravidla zdravého stravování. Nutriční expertka Mgr. Zuzana Pavelková Šafářová připravila klíčové zásady v případě onemocnění COVID-19

Stravovací režim je v podstatě podobný jako při běžných respiračních chorobách, mezi které řadíme například chřipku. Doporučený je zvýšený příjem vitamínu C v několikadenních dávkách, ideálně v přirozené podobě, jakou je zejména ovoce. Na škodu není ani zařadit do jídelníčku silné masové vývary. Vhodné je také lehce zvýšit příjem sacharidů (např. rýže, ovesné vločky, případně luštěniny). Takový jídelníček by  měl pomoci překonat nejhorší fázi nemoci.

Po „těžším“ průběhu nemoci je v každém případě doporučeno konzultovat návrat k tréninku, ať už postupnému nebo plnozátěžovému, se svým ošetřujícím, případně klubovým lékařem. Tento postup ostatně doporučuje i Česká společnost tělovýchovného lékařství v metodickém postupu nazvaném „Doporučený postup pro návrat ke sportu po prodělané infekci COVID-19“, zveřejněného na webových stránkách ČSTL.

Jenže jak se z rekonvalescence vrátit do plné zátěže?

I k tomu se vyjádřila nutriční expertka Mgr. Zuzana Pavelková Šafářová. V první řadě bychom neměli upustit od jídelníčku doporučeného v průběhu nemoci. To znamená dále přijímat vitamín C nejlépe v přirozené podobě a v několikadenních dávkách, neměli bychom polevovat ani v silných masových vývarech.

Dle uvedeného doporučení může návrat do tréninku nastat zhruba sedm dní po posledních obtížích nebo deset dní od počátku onemocnění. V první fázi bychom se měli zaměřit především na regeneraci. Jedná-li se o jedince, který nemoc prodělal bez klinických příznaků, není závadné, pokud postupný návrat proběhne už v průběhu izolace.

Po zhruba sedmi až deseti dnech je možné zvýšit intenzitu postupně na druhou a třetí fázi, které odpovídají strukturálnímu a tempovému tréninku. I nadále by měla být zátěž prokládána cvičeními zaměřenými na regeneraci. Délka jejich trvání by se měla pohybovat v desítkách minut, případě v nižších jednotkách hodin.

Postupné cvičení do maximálních intenzit či k plnému závodnímu tempu, kdy můžeme trénovat zcela bez omezení, není radno příliš uspěchat a je vhodné jej konzultovat se svým lékařem, případně s klinickým či sportovním psychologem. Vzhledem k tomu, že zdraví by mělo být na prvním místě pro každého z nás, i v tomto případě platí, že trpělivost se vyplácí.

​​

Obrázek