{{flash.get().title}}

{{flash.get().body}}

Obrázek


TRÉNUJ DOMA – BRANKÁŘI: NA CO SE ZAMĚŘIT BEZ PŘÍSTUPU DO HALY?

Obrázek ke článku
25. 3. 2020

Popadnout florbalku a trénovat mezi nábytkem a domácími mazlíčky je pro hráče v poli jednoduchá alternativa běžného tréninku v hale.  S Tomášem Fibigerem, trenérem brankářů reprezentace juniorů, jsme se podívali, jaké možnosti mají v domácích podmínkách strážci malého brankoviště, pro které je domácí příprava především klíčem k prevenci zranění. „V tréninku brankářů se kreativitě meze nekladou. Brankáři se mohou velmi kreativně vyřádit na všelijakých domácích cvičeních.“

Na co se mohou brankáři doma zaměřit?
  • Trénink postřehu
  • Trénink pohybu - přesuny
  • Posilování
  • Regenerace
  • Analýza vlastních chyb – videorozbor
Trénink podle zázemí – od postřehu k přesunům

Domácí tréninkové možnosti u brankářů jsou značně omezené především prostorem nebo povrchem, který doma nemusí být vyhovující. I přes to se ale najdou důležité oblasti, které brankář může zlepšovat bez ohledu na „tréninkové“ zázemí.

Jedná se především o trénink reakce/postřehu nebo koordinace oko-ruka-míček. Jakákoliv část brankářské abecedy (házení míčků) nebo trénink žonglování jsou ideálními partnery v této době. Reakce a postřeh se mohou udržovat například hraním počítačových her, samozřejmě za dodržení rozumného časového limitu. Především hraní FPS her (First Person Shooter), tzv. střílečky, mají na reakci dobrý vliv. Určitě ale ne takový jako všelijaké cvičení s míčky, která jsou bližší klasické florbalové situaci a mají návaznost i na pohyby ostatních částí těla (ruka chytá míček).

Jako inspiraci na trénink koordinace oko-ruka-míček a trénink postřehu mohu doporučit instagramový účet @handeyecoaches, kde brankáři mohou najít nepřeberné množství cvičení a inspirace. Pokud budou brankáři chtít svoje kreativní myšlení posunout ještě na vyšší úroveň, tak jim dost dobře pomůže aplikace MyFloorball. Je to aplikace na všechna mobilní zařízení (Android a iOS) a brankáři si tam mohou nastavit všemožné symboly, které pak budou muset v náhodné sekvenci, která se objeví na obrazovce, provádět.

Pokud ale máme mezi čtenáři brankáře, kteří mají celkově kvalitnější „tréninkové zázemí“ (např. lino na prostorné chodbě), trénink se může posunout na vyšší úroveň a brankář může trénovat například i všechny typy přesunů a pohybů v bráně. Stačí si navléct chrániče, kalhoty, boty a šoupat se ze strany na stranu.

Posilování a kompenzace jako prevence zranění

Velmi důležitá oblast, na kterou se brankář může v době karantény soustředit je také oblast posilovací. Především posilování s vlastní vahou těla je pro brankáře nejdůležitější a v tento moment nejdostupnější. Samozřejmě je důležité dodržet určité věkové zákonitosti v posilovací oblasti, ale v momentě, kdy se bude posilovat pod dohledem rodiče, kterému mohou být nápomocny video tutorialy na internetu, nebál bych se zapojit domácí posilování i v žákovském věku. V tomto věku by se ale vše mělo dělat především zábavnou formou s menší účinností například jako soutěže se sourozencem/rodičem, u kterých si brankář ani neuvědomí, že třeba zrovna posiluje důležitou brankářskou partii těla.

Ruku v ruce s posilováním jde i část regenerační a kompenzační. Brankář by se měl chránit před svalovými zraněními, a tak když jsou brankáři doma, neměli by zapomínat ani na protahování a různé kompenzační a stabilizační cviky. Pokud by teď brankáři vůbec nic nedělali v této oblasti, mohou být při návratu do tréninkového procesu velmi náchylní k nepříjemným zraněním, která budou pramenit z toho, že tělo vystaví velkému náporu po dlouhé sportovní pauze.

Čas na video rozbor sebe i vzorů

Další oblast, ve které se může brankář zdokonalovat a to hlavně ve vyšším věku, je analýza vlastních „chyb“ v zápasech. Brankář se tak naučí lépe číst hru a uvědomí si, kdy a kde udělal danou chybu a bude na ní v příštích situacích lépe připraven. Pokud brankář nemá žádný svůj zápas natočený, také analýza světových brankářů (Mistrovství světa, Pohár mistrů, SSL, ...) je dobrá varianta, protože i na té nejvyšší úrovni se brankáři dopouštějí určitých chyb, které udělat rozhodně nemuseli.

Velkou dávku inspirace najdou také v metodických videích na YouTube Českého florbalu.

Jak na to - Praktické rady, cvičení a video
Koordinace oko-ruka-míček + postřeh a reakce
  • Reakční míček (neposlušný míček) = necháme padat míček před sebe nebo s ním házením o zeď a na kterou stranu se míček odrazí, tak tou rukou reagujeme (vyvarujeme se křížení rukou přes osu těla)
  • Ping-Pongové pálky = držíme v každé ruce jednu ping pongovou pálku a pinkáme si ping pongovým míček ve vzduchu nebo o zeď a opět dbáme na to, abychom reagovali tou rukou, na kterou jde míček, a nekřížili rukou osu těla
  • Hopíky nebo jinak těžké míčky = házíme si o zeď nebo ve vzduchu s míčky, které jsou jinak těžké a reagujeme na jejich odlišnou rychlost letu
  • Různě barevné míčky = sourozenec/rodič drží míčky před sebou, brankář je k němu otočen zády a na pokyn barvy se otáčí a dotkne se míčku, jehož barva byla řečena
Přesuny a pohyb
  • Aplikace MyFloorball = nastavíme si podle své kreativity symboly, ke kterým si přiřadíme danou činnost a tu pak budeme následovat v náhodné sekvenci
  • Kužílky neboli láhve na pití = postavíme vedle sebe láhve, které nám budou složit jako kužílky a sourozenec nám řekne stranu a z té strany musím přenést kužílek na druhou stranu za pomocí přesunů
Posilování + kompenzace
  • Nejlépe poslouží tutorial videa, ale ke všemu určitě bude stačit jen brankářovo tělo

Obrázek