{{flash.get().title}}

{{flash.get().body}}

Obrázek


TRÉNUJ DOMA - MENTÁLNÍ PŘÍPRAVA: NEJDŘÍVE ZPOMALIT, ODPOČINOUT A PŘEMÝŠLET

Obrázek ke článku
25. 3. 2020

Mentální kouč Martin Daněk pomohl národnímu týmu juniorů přivézt zlato z MSJ 2019, nyní se podílí na vytvoření konceptu online rozvoje pro juniorskou reprezentaci, který bude zahrnovat možnost online koučinků, webináře a další nástroje. Obecně nerad radí, spíše pokládá otázky, přesto poskytl pár doporučení, jak po mentální stránce naložit s aktuální situací, která předčasně ukončila sezonu 2019/2020 a uzavřela florbal do obýváku.

Co udělat, abychom se z toho nezbláznili?

Na situaci se snažím dívat se vší úctou a respektem k těm, které nemoc přímo zasáhla nebo zasáhne ať už osobně nebo prostřednictvím blízkých, protože víme, že mohou být i velmi vážné případy. Přes všechny problémy, které toto období přirozeně přináší, si však myslím, že obecně nabízí i řadu pozitiv. 

Rád bych apeloval na to, ať si co nejvíce z nás hledá odpověď na otázku, jak toto období co nejkvalitněji prožít a co si s sebou vzít do dalšího života, protože toto období nepochybně skýtá mnoho možností, jak se v dobrém obohatit.

Jiné odpovědi však budu mít já jako otec malého synka, který si užívá každodenní výlety s rodinou do lesa, na které si dříve neudělal tolik času, jinou hráč studující střední školu, jinou trenér superligového týmu a jinou rodič, jehož firma je ohrožena přicházející ekonomickou recesí.

Podle mě je základem kvalitního mentálního přístupu opravdovost, nerad bych tedy za každou cenu vnucoval pozitivní myšlení. Proto, když jsem naštvaný, ať mi nikdo nevykládá, že nemám být. (úsměv)

Řada lidí kvůli nutným omezením běžných aktivit získala více času na další činnosti. Jak na sobě můžeme v tomto období pracovat, abychom například nezlenivěli?

Připojuji se k názorům, že nám nastalá situace neříká: zrychli, pracuj víc, nebo pracuj na sobě víc. Říká nám spíše: zpomal, odpočiň, přemýšlej jak dál.  

Apeloval bych i na rodiče, aby nechtěli volný čas dětí ihned vyplňovat úkoly na celý den, neboť toto může být jedno z mála období, kdy se děti, které jsou zvyklé, že jim někdo organizuje čas a život od rána do večera, mohou přirozeně naučit zabavit se samy – tedy v rámci rodinných pravidel, protože je velmi lehké strávit celý den třeba u atraktivních počítačových her.

Samozřejmě tím vším nechci říct, že na sobě nemáme v tomto období pracovat, ale on k dobré práci patří zkrátka i dobrý odpočinek a ne se pořád jen honit. Zejména ambiciózní hráči a hráčky si jistě najdou prostředky rozvoje, protože někteří ani nemají jinou možnost, pokud chtějí dosáhnout svých cílů.

No a jak znám trenéry, tak tam vůbec nehrozí, že by si nenašli aktivitu, ale protože vnímám obecně velmi silný trend u trenérů mládeže k přepracovanosti, přeju jim, ať si opravdu dobře odpočinou a mohou například studovat aktuální novinky v oboru nebo hledat inspiraci i v dalších oborech. 

Florbal je týmový sport, florbalisté a florbalistky jsou odkázaní na spolupráci a důvěru, jsou zvyklí se vídat několikrát týdně a trávit spolu spoustu času i mimo florbal. To se úplně neslučuje s izolací žádanou ve snaze zabránit šíření nákazy. Jde v tomto období nějak pracovat s týmovým duchem?

Určitě, je to hodně o tvořivosti trenérů. Pro trenéry hráčů ve věkovém období, kde týmový aspekt hraje důležitou roli (od cca 12 let) by stálo za to přemýšlet o tom, jak podněcovat skupinovou a týmovou komunikaci, dynamiku a soudržnost.

Jako nástroj mě napadá např. zadávání určitých témat k vypracování skupinkami hráčů, kdy je spolu potřeba komunikovat a řešit. V ideálním případě by si hráči mohli proaktivně tvořit vlastní témata a řešit nezávisle na trenérech. To se ale asi stane jen tam, kde už tým prošel fází převzetí odpovědnosti za svůj rozvoj, což zatím v českém sportu není moc obvyklé. Nicméně tímto vyzývám hráče, kteří chtějí být lídry, aby to vzali do svých rukou :-)

Obrázek